Als ondernemer ben ik continu bezig bent met duurzaamheid en probeer ik mijn steentje bij te dragen aan een circulaire economie op basis van hergebruik en afvalbeperking. Toen ik gevraagd werd om me als ambassadeur te verbinden aan Wasteworld: een gloednieuw infotainment park dat de circulaire economie met thema’s als afval, milieu en energie als uitgangspunt heeft, twijfelde ik dan ook geen moment. Het ambassadeurschap van dit unieke, duurzame themapark past me als een perfect zittende jas.

Fun, educatie en innovatie

Met Fun, Educatie en Innovatie als kernwaarden wil het park bezoekers op een actieve, ludieke en vermakelijke manier laten ontdekken hoe we bewust en op een verantwoorde manier met onze aarde om kunnen gaan. Juist het streven naar die bewustwording en bewustzijnsverandering trekt mij zo aan. Ik wil de jongere generatie zo graag het besef meegeven dat wij de aarde slechts te leen hebben van de volgende generatie. Als je je realiseert dat er per jaar naar schatting acht miljoen ton plastic in de zee terecht komt en dat het totaalgewicht aan ruimteafval meer dan zes miljoen kilogram bedraagt, dan weet je dat de aarde het zwaar te verduren heeft en dat er iets moet veranderen. Dit park levert hier op een unieke manier een bijdrage aan.

Voormalig MOB-complex

Het themapark zal zich gaan vestigen op het voormalige MOB-complex in Tilburg, aan de Ijpelaerweg. Voor deze locatie is gekozen omdat het centraal ligt aan de Leisureboulevard en omdat er aangrenzend meerdere bedrijven liggen die zich richten op afval, verwerking en zuivering. Ook zal er op termijn een windmolenpark komen en niet onbelangrijk: de 18 hectare grote plek grenst aan een gebied van Natuurmonumenten.

House of Leisure

Het innovatieve themapark wordt ontwikkeld door Stichting Wasteworld, die bestaat uit zeven partners van House of Leisure. De stichting wil met de ontwikkeling van het park een bijdrage leveren aan de 17 Sustainable Development Goals, de duurzame ontwikkelingsdoelen die de Verenigde Naties formuleerde met als hoofddoel om de wereld tot een betere plek te maken in 2030. Het streven naar deze doelen is mij niet vreemd. Ik nam 15 jaar geleden het schoonmaakbedrijf van mijn vader over en sindsdien, maar zeker de laatste jaren, voeren wij een actief milieubeleid. Mijn bedrijf CSS Schoonmaakdiensten werkt bijvoorbeeld enkel met producten van leveranciers die koploper zijn in innovatief klimaatbewust schoonmaken.

Ondernemers, overheid en onderwijs

Naast het creëren van bewustwording ga ik me ook inzetten om fabrikanten en leveranciers aan Wasteworld te koppelen. Het park heeft sowieso het streven om de drie O’s: Ondernemers, Overheid en Onderwijs met elkaar te verbinden. De doelgroepen van het themapark zullen dus naast dagtoeristen, ook scholen en ondernemingen zijn (B2B). Ondernemers kunnen hier bijvoorbeeld productpresentaties geven en vergaderen of trainingen geven. Het belooft een uniek, innovatief project te worden. Ben je al nieuwsgierig geworden? Je zult nog even geduld moeten hebben. Wasteworld Tilburg zal waarschijnlijk begin 2022 zijn deuren openen voor bezoekers. Wil je meer te weten komen over het park of de stichting? Meer informatie vind je op de website.

Door Nicole van Heumen, Tekstbureau Spoetnik