Vorige week woensdag kwam Marco Fossen, relatiemanager bij PSO-Nederland, persoonlijk langs met taart. De reden? We hebben direct bij de eerste audit Trede 3 op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO) behaald. En dat is bijzonder: slechts een beperkt aantal organisaties in de schoonmaakbranche stroomt in op dit niveau.

“Deze hoge instap is echt een bevestiging van jullie toewijding,” aldus Fossen. “Een mooi voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de praktijk.”

Inclusie begint al bij de werving

Bij CSS geloven we dat je pas echt duurzaam onderneemt als je dat doet mét mensen en vóór mensen. Onze medewerkers zijn het kloppend hart van de organisatie. En dus begint sociaal ondernemen voor ons al bij de voordeur.

“We vragen in sollicitatiegesprekken niet of iemand een afstand tot de arbeidsmarkt heeft,” vertelt directeur Rogier Coppejans. “We kijken naar motivatie en potentie. Daarna zorgen we via opleiding, begeleiding en een veilige werkplek dat mensen zich kunnen ontwikkelen tot bekwaam en betrokken personeel.”

Om de verbinding tussen de medewerkers onderling nog meer te stimuleren, lieten we een eigen personeelsapp ontwikkelen. Daarin delen we belangrijke informatie, maar bijvoorbeeld ook verjaardagen. “Zo blijft iedereen betrokken. En dat is precies wat wij belangrijk vinden: dat iedereen erbij hoort.”

Aandacht sinds 1954

Sinds onze oprichting in 1954 hanteren wij nog steeds dezelfde waarden: bewust, betrouwbaar en betrokken ondernemen. Alles begint bij oprechte aandacht: voor mensen, voor kwaliteit en de laatste jaren natuurlijk ook extra voor het milieu. Die filosofie zie je terug in ons personeelsbeleid, onze langdurige klantrelaties én in onze focus op duurzaamheid.

Op weg naar onze missie

Onze ambitie is helder: we willen de groenste én sociaalste schoonmaker van Noord-Brabant zijn. Dat betekent niet alleen zorgen voor mensen, maar ook voor de wereld om ons heen. In onze recent gepubliceerde duurzaamheidsrapportage laten we zien wat we concreet doen; van werken met ecologische middelen tot het steunen van initiatieven als The Ocean Cleanup en Made Blue Foundation.

Deze PSO-erkenning is voor ons geen eindpunt, maar een mooie bevestiging dat we op de goede weg zijn. Met aandacht als sleutelwoord blijven we bouwen aan een organisatie waarin iedereen meetelt, meedoet en meegroeit.