Nu de versoepeling van de lockdown in zicht is, is het goed om alvast na te denken over praktische zaken waar u mee te maken krijgt bij het (her)openen van uw kantoorpanden. Want in de anderhalve meter-samenleving moet een kantoor er heel anders uitzien dan voor de coronacrisis. En we moeten anders omgaan met hygiëne dan voorheen. Waar moet u allemaal aan denken? En wat zijn de do’s en don’ts? We zetten ze hieronder voor u op een rij.

1. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Niemand wil zijn werknemers continu bestoken met waarschuwingen en veiligheidsvoorschriften. Toch is het goed om hen op een aantal plekken in het gebouw een geheugensteuntje te geven. Hierbij kunt u denken aan stickers die collega’s eraan herinneren dat ze geen handen moeten schudden, dat ze in de binnenkant van hun elleboog moeten niezen en instructies om goed de handen te wassen. Gedrag van medewerkers bepaalt namelijk in grote mate de hygiëne van de werkplek. Ook is het goed om met vloerstickers de anderhalve meter afstand te bewaken en looproutes aan te geven. In kantoorruimtes waar geen brede gangpaden zijn, kun je éénrichtingsverkeer invoeren. Met voetstap- of pijlstickers markeer je dan de looprichting.

2. Schoon….

Op toetsenborden, computermuizen, pennen, in de snoeppot: bacteriën zitten overal. Als mensen relatief gezond zijn hoeft dat geen problemen te geven. Virussen bevinden zich echter ook overal: op trapleuningen, liftknopjes, deurklinken, de koffieautomaat. Hoe lang virussen overleven op oppervlakten en hoe groot de kans is dat iemand via aangeraakte oppervlakten een infectie krijgt, wordt nog volop onderzocht. Maar uit experiment blijkt dat een virus zich via de koffieautomaat binnen drie uur kan verspreiden naar een derde tot de helft van de gebruikers. Dat is ongelooflijk snel en levensgevaarlijk zolang corona nog onder ons is. Wij kunnen handdesinfectiepalen neerzetten, waarmee medewerkers voor en na gebruik hun handen kunnen ontsmetten. Het is ook goed om deze te plaatsen bij toiletten, in gangpaden en bij de ingang van de verschillende werkruimtes.

3. Schoner….

Meer en grondiger schoonmaken is onontbeerlijk in deze tijden. De toiletten, de vloeren en alle bovenbeschreven oppervlaktes en werkplekken dienen extra gereinigd en gedesinfecteerd te worden. Wij kunnen u hierin uiteraard ondersteunen door extra schoonmaakuren in te zetten. U kunt uw werknemers echter ook laten delen in deze verantwoordelijkheid. Zo verkopen wij bijvoorbeeld desinfectiepakketten, waarmee iedereen zijn eigen werkplek gemakkelijk schoon kan houden. Probeer zo min mogelijk flexplekken in te zetten, maar als het nodig is, reinig de plek (én het meubilair) dan grondig. Geef medewerkers de ruimte (ongeveer 10m2 per persoon) en laat spatschermen plaatsen tussen aaneengesloten werkplekken en eventueel balies.

4. Schoonst!

Een schone werkomgeving vraagt ook om schone lucht. Ventileer dus zoveel als het kan (het liefst 24/7) en maak geen gebruik van recirculatie, waarmee de lucht hergebruikt wordt. Onderhoud installatiefilters en vervang ze op tijd. Het is inmiddels bekend dat het coronavirus ook via de lucht overgedragen kan worden, hoewel nog niet bekend is wat precies de infectueuze dosis is (hoeveel druppels iemand moet inademen om ziek te worden). Dit was ook het geval bij soortgelijke virussen als SARS en MERS. Om de luchtkwaliteit nog meer te verbeteren, raden wij de klimaatkasten van Boflora aan, een slim luchtzuiveringssysteem vermomd als plantenbak.

We hopen natuurlijk net als iedereen dat we deze coronacrisis zo snel mogelijk af kunnen sluiten. In de tussentijd staan wij u graag bij met het bewerkstelligen van een schone en veilige werkomgeving. Gezondheid staat altijd voorop! Wilt u hier meer informatie over, of wilt u producten voor schoonmaak, desinfectie of bestickering bij ons bestellen? Neem dan contact met ons op of kijk op deze pagina en vraag een offerte aan!

Rogier Coppejans

M 06-57546300
T 013-5331985
E rogier@css-schoonmaak.nl

Bron: Servicemanagement

Coronaproof