Schoonmaken is de best betaalde bijbaan

Ruim de helft van de jongeren heeft een vaste bijbaan, of een vakantiebaantje. Good for them! Want hier leren ze de soft skills waar ze later in ‘het echte leven’ veel profijt van zullen hebben: collegialiteit, timemanagement, arbeidsethos en doorzettingsvermogen. Fysieke inspanning is bovendien beter dan met de telefoon op de bank hangen. En met een beetje geluk zijn ze ook nog extra zuinig op die peperdure sneakers, of die nieuwe telefoon als ze er zelf aan bijgedragen hebben. Want een bijbaantje neem je in de eerste plaats niet om je carrièrekansen te vergroten; je wilt nu graag wat bijverdienen! Gezien schoonmaken veruit de best betaalde bijbaan is, zou je verwachten dat de jeugd en masse betaald aan het poetsen zou slaan in hun vrije tijd. Maar niets is minder waar: wij als schoonmaakbranche zien de aanwas van jongeren in ons personeelsbestand alleen maar dalen.

Imago van het schoonmaakvak heeft een boost nodig

Diverse instanties deden onderzoek naar wat millennials verlangen van hun bijbaan en ze komen tot deze bevindingen: de nabijheid van de locatie is belangrijk, net als een goede verdienste, een flexibel werkschema en het werk moet leuk en afwisselend zijn. Naar mijn idee voldoen de schoonmaakjobs die wij aanbieden aan al deze criteria, maar ook ik kan wel extra personeel gebruiken en zeker nu in de vakantietijd.

Hoe komt het toch dat jongeren liever urenlang ploeteren in de supermarkt, sjouwen ze met overvolle bladen drank over een snikheet terras, trappen ze een kuub oud papier rond door weer en wind of vouwen ze de zoveelste berg kleding die tien minuten later weer volledig overhoop ligt, terwijl ze ook onder het genot van een verkoelend airco-briesje, een lekker muziekje, mét gezellige collega’s en zónder priemende ogen in de rug, met kwalitatief hoogstaande producten een kantoorpand kunnen schoonmaken? Terwijl ze daar ook nog het beste voor betaald worden? Het moge duidelijk zijn: het imago van de schoonmaakbranche kan wel een boost gebruiken.

Schoonmakers creëren iets

Nu Generatie Z (jongeren geboren na 2000) de arbeidsmarkt betreedt (met hun eerste bijbanen), lijkt me dit het perfecte moment om hierop in te spelen. In de leefwereld van deze jongeren overheersen momenteel drie dominante thema’s: duurzaamheid, inclusiviteit en openheid. Deze generatie verwacht een gelijkwaardige behandeling en het gevoel gehoord te worden. Ze hebben een toegenomen bewustzijn en verantwoordelijkheidsgevoel en willen de wereld graag een stukje beter maken.

Ik denk dat wij hier als schoonmaakbranche positief op in kunnen spelen, want zeker in het middenkader waarin wij ons bevinden, wordt het personeel (dat qua samenstelling een goede afspiegeling is van onze diverse samenleving), namelijk zeer zeker gezien en gehoord. Zoals je kon lezen in eerder blog van mij. Daarnaast kunnen wij als branche koploper zijn in klimaatbewust schoonmaken en maken we met ons werk de wereld ook nog eens een heel stuk mooier: want schoonmakers creëren iets. Een goed gevoel, rust in het hoofd en bovendien een gezonde, hygiënische werk- en leefomgeving. Zonder schoonmakers staat alles stil en leven we in een grote puinhoop. Hoog tijd dus om ons ‘stoffige’ imago op te poetsen en de wereld en onze kinderen te laten zien hoe mooi ons vak eigenlijk is.

Rogier Coppejans, CSS Schoonmaakdiensten B.V.